Hallo hier Haarlem
HSC is van 7 april -11 mei 2019 te gast bij Cécile van Eeden Sieraden. Haar galerie bevindt zich op een unieke locatie waar zij op elegante wijze het moderne sieraad presenteert. Haarlems Sieraad Collectief neemt dan ook voor deze tentoonstelling het sieraad zelf als uitgangspunt. Zij tonen sieraden die geïnspireerd zijn op een eerder door henzelf ontworpen werk en/of collectie. De focus ligt op draagbaarheid en dagelijks gebruik. Toegankelijk en toch uitgesproken.
Sylvia Blickman haalt haar inspiratie veelal uit de natuur. Vooral wat kwetsbaar is spreekt tot haar verbeelding. Wandelend langs tropische stranden vielen haar de prachtige patronen op van het koraal. Ze vormden de basis voor een serie stoere ‘koraalringen’. Hieruit vloeide een nieuwe serie kleurige ‘objecten om te dragen’ voort.
Brigit Daamen maakte ooit met het thema ‘delen’ en ‘onderlinge verbondenheid’ een serie vilten armbanden uit één stuk. Door er letterlijk plakjes vanaf te snijden, ontstaan er meer armbanden. Haar collectie ‘Toverbal sieraden’ die nu te zien is, vloeit voort uit deze manier van delen. Het snijvlak van de sieraden is tevens het grensvlak tussen twee contrasten: de binnenwereld en de buitenkant. Immers waar twee werelden samen komen, daar valt wat te beleven.
Hilde Foks construeert al jaren ruimtelijke sieraden uit vijf en zeshoeken met de koolstof 60 molecuul als inspiratiebron. Aanvankelijk bouwde ze deze met rvs en nylon, maar nu heeft glas het metaal vervangen. Glas, zowel krachtig als kwetsbaar, is in vele kleuren beschikbaar. In de getoonde sieraden werkt Hilde alleen met vijfhoeken, hierdoor ontstaat een verdichting in het beeld ten opzichte van eerdere sieraden. Waren er eerst associaties met druppels en groeivormen, nu komen er vruchten in beeld.
Jennifer Hoes werkt eerst het concept uit en kiest daarna haar materiaal en verdiept zich zo nodig in nieuwe technieken en materialen, zoals porselein, hout, metalen en kunststoffen. Zij maakt sieraden van heel intiem formaat tot monumentale proporties. Jennifer maakt sieraden omdat je deze niet op een sokkel zet, maar lijfelijk moet ‘ervaren’. Zo komt zij het dichtst bij de beschouwer, voor Jennifer begint er zo een gesprek zonder woorden. De sieraden worden ‘perfect’ uitgevoerd want aan alleen een concept heb je niets. Bij Cécile toont Jennifer conceptuele, draagbare sieraden uitgevoerd in porselein.
Floor Max zegt over haar werk: “Onderzoek naar hoe dun en fragiel materiaal stevigheid krijgt, is een permanent gegeven in de ruim 25 jaar dat ik sieraden ontwerp en vervaardig. Ik maak holle vormen die ik zowel abstract als figuratief gebruik. Kommetjes kunnen zich openen als de blaadjes van een jasmijn, zich sluiten als een klont mossels of gewoon een sterke bol vormen.” Dit allemaal is te zien in hangers en oorhangers die geïnspireerd zijn op verschillende collecties uit het verleden.
Annemiek Steenhuis maakte voor de expositie van New Traditional Jewellery (SIERAAD Art Fair, Amsterdam) in 2014 het collier: Het Sieraad Zonder Herhaling. Daarin gebruikte ze als kenmerkend materiaal onder andere breistalen van haar oma. Uitgangspunt bij dit sieraad was: de confrontatie tussen jong en oud, het verleden eren en het heden sieren. Uit dit collier is een kleine vervolgserie voortgekomen die hier wordt getoond. Deze heeft dezelfde uitstraling en materiaaltoepassing, maar is meer ‘prêt-a-porter’.
De tentoonstelling ‘Hallo hier Haarlem’ is van 7 april -11 mei 2019 te zien bij: Cécile van Eeden Sieraden, Hoogstraat 301, 5654 NB Eindhoven. www.cecilevaneeden.nl